SETMANA DE LA CIÈNCIA

LA SETMANA DE LA CIÈNCIA


Durant la setmana del 15 al 24 de novembre a l’escola vam celebrar la setmana de la Ciència durant la qual vam fer tot un seguit d’experiments molt interessants i que van agradar molt a tots els alumnes.

Un dels experiments va ser:

 Les copes musicals
 
En aquest experiment farem vibrar la copa de vidre, fregant la boca d’aquesta i en funció de la quantitat d’aigua que hi ha dins, el so serà més agut o més greu.

  1. Omplim les copes d’aigua, de menys a més quantitat.
  2. Ens mullem el dit índex i freguem molt suaument la boca de la copa donant la volta i sense parar.
  3. En fer aquests moviments començarem a sentir un so, ja que el vidre comença a vibrar i això fa que es reprodueixi aquest.

La copa es converteix en un instrument, l’aigua ens marca la “la caixa de ressonància”, per tant a la copa que hi ha més aigua, el so serà més greu i la copa que està més buida, el so serà més agut. Aquesta “norma” la podem veure en altres instruments com per exemple els instruments de la familia de corda: el violí és el petit, el seu so és agut en comparació amb el contrabaix que és l’instrument més gran i que per tant, el seu so és més greu.






Els dies 19 i 22 de novembre els alumnes de l’Escola Sant Blai d’Algerri van fer uns altres experiments molt interessants anomenats: Aigua i color (Educació Infantil i Cicle Inicial) i Els misteris de l’aigua (Cicle Mitjà i superior).

Per explicar i fer aquests experiments, vam comptar amb la col·laboració d’una científica que, de la mateixa manera que els nens, intenta descobrir els secrets del nostre món.

Des de la nostra escola, volem aprofitar l’ocasió per agrair a la Belén la seva implicació i la seva feina. A més a més, recomanem a tothom visitar una web molt útil i interessant relacionada amb els experiments i la ciència:



Aigua i color

1.- Per comprendre com es barregen els colors i com hi ha materials com el paper de cuina que absorbeixen l'aigua, omplim 3 pots amb aigua amb colorant (dels 3 colors primaris: vermell, blau i groc). A cadascun d'aquests pots posem l'extrem de dos trossos de paper de cuina enrotllat. L'altre extrem de cadascun d'aquests papers anirà a un altre pot buit, de manera que tindrem 3 pots inicialment sense líquid, però amb dos papers que venen de diferents colors.
L'aigua amb colorant puja pel paper i va a parar al pot buit, barrejant-se amb l'aigua amb colorant d'un altre pot i aixi tindrem les 3 combinacions possibles de colors: blau/vermell, blau/groc, groc/vermell.

2.- Per veure com el color negre està format por diferents colors barrejats fem una cromatografia. Fem un dibuix amb retolador negre sobre un paper filtre. Posem un extrem del paper filtre en un got amb una tovalló de paper amb aigua al fons. Esperem i veurem com el aigua va pujant pel paper filtre i els diferents colors que composen el negre van apareixent i pujant pel paper a diferents velocitats: blau, vermell, taronja, etc.

3.- Per veure com l'aigua i l'oli no es barregen i que el colorant no es dissol en oli però sí en aigua, omplim 1/3 d'un pot de vidre amb aigua. Afegim oli fins omplir el pot. Veiem com se separen els dos líquids. Posem unes gotes de colorant i veiem com es dissolen només quan cauen a l'aigua. Afegim als líquids una pastilla efervescent i veurem com l'aigua amb colorant puja en forma de bombolletes que exploten en arribar a la part superior del pot, per tornar a baixar una altra vegada fins arribar a l'aigua.





Els misteris de l’aigua

1.- Per representar el cicle de l'aigua posem aigua calenta (en el punt d'ebullició) en un pot, cobrim amb una safata amb gel i observem com s'evapora part de l'aigua, que puja fins a la safata, es refreda i condensa a la part inferior, i forma  gotetes que s'enganxen i s'acumulen fins que comencen a caure en forma de “pluja”.

2.- Per observar les diferents densitats de l'aigua i l'aigua salada, posem un ou a dins d'un pot d'aigua (observem que l'ou se'n va cap al fons). Afegim unes culleradetes de sal i veiem com l'ou comença a flotar. Després posem una mica d'aigua sense sal i veiem com l'ou es queda al mig de les dues capes d'aigua.

3.- Per observar les diferents densitats de l'aigua calenta i l'aigua freda, omplim dos pots amb aigua calenta i dos pots amb aigua freda i afegim colorant (diferent per l'aigua freda i la calenta). Amb l'ajuda d'una cartolina posem un pot amb aigua calenta sobre un pot amb aigua freda (amb un cd entre els dos pots). De manera similar posem un pot amb aigua freda sobre un pot amb aigua calenta (amb un CD al mig). Observem que l'aigua calenta puja (pel forat del CD) barrejant-se amb l'aigua freda. Mentre que quan l'aigua freda és a baix es queda allà i no es barreja amb l'aigua calenta que té a sobre.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada